پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250841
«برق» پَر، «سيمان» پَر!/ ماهي‌گيري دلالان از قيمت‌هاي نامتعارف
تاریخ انتشار : 1400/04/26 09:32:57
نمایش : 1350
نايابي سيمان در غالب مراکز عرضه و مصالح‌فروشي‌ها، مردم را سرگردان و کلافه کرده است و جدا از قيمت‌هاي نجومي و به راه افتادن بازار سياه، هم کارها خوابيده است و هم کارگران بيکار شده‌اند، آري؛ سيمان يک تنه مچ ساخت و ساز را خوابانده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از بلاغ، بعد از کمبود متوالي و متناوب کالاهاي اساسي در کشور و به‌طبع در استان مازندران، حالا نوبت به سيمان رسيد تا در بازار مازندران و بيشتر شهرستان‌هاي استان کمياب و حتي ناياب شود.

طي روزهاي اخير، واحدهاي عرضه سيمان و مصالح‌فروشي‌ها در سطح استان از عرضه سيمان خودداري و يا اعلام مي‌کنند که سيمان براي فروش ندارند؛ عدم عرضه سيمان در اين روزهاي مطبوع تابستاني که روزهاي شلوغ و اصلي براي کارهاي ساختماني محسوب مي‌شود باعث شده تا کارهاي ساختماني تعطيل و عملا اين اتفاق باعث بيکاري هزاران نفر و سرگرداني متقاضيان شود.

کمبود سيمان در بازار باعث شده تا بازار سياه تشکيل شده و سيماني که بايد طبق نرخ مصوب عرضه شود، با هزار ناز و منت به قيمت 60 تا 70 هزار تومان يعني بين 35 تا 50 درصد گران‌تر، به مردم فروخته مي‌شود.

مردم کلافه تا کارگران بيکار/سيمان يک تنه مچ ساخت و ساز را خواباند!

نايابي سيمان در غالب مراکز عرضه و مصالح فروشي‌ها، مردم را سرگردان و کلافه کرده است و جدا از قيمت‌هاي نجومي و به راه افتادن بازار سياه، تمامي کارهاي ساختماني را عقب انداخته است.



طي سال جاري يعني پس از کميابي و افزايش 40 درصدي قيمت سيمان در ارديبهشت‌ماه حالا براي دومين بار متولي ظرف کمتر از سه ماه است که دوباره سيمان هم ناياب و هم گران شده است.

کاهش 75 درصدي توليد در کارخانه سيمان نکا

محسن کلاه‌کج مدير کارخانه سيمان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص نايابي و گراني اين روزهاي سيمان در بازار مازندران، مي‌گويد: دليل اصلي کميابي اين روزهاي سيمان در بازار، به قطعي برق بر مي‌گردد.

وي افزود: توان توليد برق بنا بر دلايلي که وزارت نيرو اعلام کرده است، پايين آمده است و لذا فعاليت صنايع و کارخانجات سيماني را کاهش دادند و به طبع اين ماجرا، ميزان توليد سيمان کارخانه ما همچون کارخانه سيمان کياسر پايين آمده است.

مدير کارخانه سيمان مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، با اين ميزان ظرفيت فعاليت، توان توليد ما به شدت کاهش پيدا کرده است و روزانه تمامي توليدات حداقلي ما روانه بازار مي‌شود و با اين وضع موجود، توان توليد بيشتر نداريم.

اين مسئول، ادامه داد: قيمت حال حاضر عرضه سيمان کارخانه کاملا مطابق قيمت مصوب وزارت صمت است و اينکه در ادامه در بازار چه اتفاقاتي مي‌افتد که با قيمت‌هاي نامتعارف به دست مصرف کننده مي‌رسد به ما بر نمي‌گردد.

کلاه‌کج گفت: قيمتي که ما در حال حاضر در حال توزيع هستيم همان قيمت مصوب وزارت صمت است و از آن جايي که ابلاغ شده است که براي شفافيت تعيين قيمت در بورس عرضه شود، ما هم در بورس به مشتريان عرضه مي‌کنيم.



وي تصريح کرد: ظرفيت توليد روزانه کارخانه سيمان نکا حدود هشت هزار و 500 تن تا 9 هزار تن است که در شرايط فعلي به روزانه دو هزار و 200 تن يعني يک چهارم ظرفيت واقعي رسيده است.

مدير کارخانه سيمان مازندران، عنوان کرد: در شرايط کنوني به دليل کاهش ظرفيت استفاده از برق، از چهار آسياب کارخانه تنها يک آسياب در حال فعاليت است و طبيعتا توليد هم به همين ميزان کاهش پيدا کرده است.

اين مسئول، اعلام کرد: هيچ اطلاعي از زمان ادامه اين روند نداريم و به ما اعلام شده است که تا اطلاع ثانوي بايد با همين ظرفيت، توليد انجام دهيد.

کلاه‌کج متذکر شد: در حال حاضر تنها محدوديت ما قطعي برق است و اگر اين محدوديت رفع شود ما توانايي پاسخگويي کامل تقاضاي بازار را همچون گذشته داريم و هيچ مشکلي براي تامين بازار نداريم.

کاهش روزانه چند هزار تني توليد، بازار را متشنج کرد

عبدالله مهاجر رئيس اتاق بازرگاني مازندران نيز در اين باره به خبرنگار بلاغ توضيح داد: مشکلات حال حاضر عرضه محدود سيمان در بازار تنها به دليل قطعي برق و محدود کردن استفاده کارخانجات سيماني از برق است.

وي افزود: ما در استان مازندران د کارخانه سيمان نکا و کياسر را داريم که نه تنها توليد اين کارخانجات نياز استان را تامين مي‌کند، بلکه مازاد توليد نيز داريم.

رئيس اتاق بازرگاني مازندران، خاطرنشان کرد: قيمت‌هاي نامتعارف حال حاضر سيمان در بازار به عاملين فروش به ويژه رانندگان حمل و نقل بر مي‌گردد که هزينه حمل آنان در شرايط فعلي، هيچ حساب و کتابي ندارد.

اين مسئول، ادامه داد: کاهش روزانه نزديک به 5 هزار تني تنها کارخانه سيمان نکا طبيعتا فشار مضاعفي را به بازار استان وارد مي‌کند و حال بماند که کارخانه سيمان کياسر نيز شرايط مشابهي دارد که به اين آشفتگي بيشتر دامن مي‌زند.

مهاجر بيان کرد: در شرايط عادي، توليد کارخانجات ما اگر تنها محدود به استان باشد، ما مازاد بر مصرف داريم؛ منتهي به دليل اينکه سيمان مازندران به ساير استان‌هاي کشور نيز ارسال مي‌شود، در برخي مواقع، عرضه در بازار استان کم مي‌شود و اگرنه ظرفيت توليد ما، کاملا کفاف استان ما را مي‌دهد.



دولت براي جلوگيري از قطع برق خانگي، قطع برق کارخانه‌ها را در دستور کار گذاشته است. در همين زمينه چندي پيش بخشنامه‌اي براي جيره‌بندي برق صنايع بزرگي مانند فولاد و سيمان در دستور کار قرار گرفت و حالا فعالان صنعت سيمان مي‌گويند قطع برق کارخانه‌ها، توليد سيمان را کم کرده است.

در همين زمينه مصالح فروشان مي‌گويند سيمان در بازار کمياب و قيمت هر کيسه به 65 هزار تومان رسيده است و چنانچه قطع برق تداوم داشته باشد، ممکن است قيمت هر کيسه سيمان به 70 هزار تومان هم برسد.

قطع برق تير خلاصي به بازار نيمه جان سيمان زد و پيش‌بيني مي‌شود با تداوم توقف فعاليت کارخانه‌هاي سيمان، قيمت اين کالا در بازار افزايش چشمگيري پيدا کند.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html